Supras Malmö logo
  • Manifest
  • Media
  • Kontakt
  • Shop

Red Bull Salzburg – fotbollens största avart

Publicerat den 26 augusti, 2014

Red Bull Salzburg är en fiende som måste bekämpas. Historien bakom Red Bull Salzburg kan ni troligtvis redan. Den om hur man år 2005 gick in och köpte upp den anrika föreningen SV Austria Salzburg och förkunnade att den inte längre existerade och att deras historia inte spelade någon roll. Man ändrade klubbens namn, emblem och färger och ersatte dessa med Red Bulls färger och logo.

Det här var en ny klubb sa man och en klubb som grundades på 30-talet hade nu raderats ur historien för att ersättas av ett projekt för att stärka Red Bulls varumärke.

Symboliken som finns i en klubbs emblem, i dess färger och namn är något av det största som finns för oss fotbollssupportrar. En annan viktig del i vårt supporterskap är möjligheten att kunna vara medlem och påverka sin förening, att vi känner att vi är Malmö FF. För oss är det ett sätt att identifiera oss, det är en stor del av våra liv och vår förening är som en extra familjemedlem.

Visst finns det många andra exempel på tveksamma äganden av fotbollsklubbar där medlemmar och supportrar inte spelar någon större roll för ledningen. Men aldrig tidigare i historien har det på ett sådant här skoningslöst sätt klargjorts att man inte brydde sig om klubbens historia och dess medlemmar. Red Bull visade tydligt att det här enbart är ett marknadsföreningsprojekt för att stärka sitt varumärke. Man har även köpt upp andra klubbar, bland annat i tyska Leipzig och låtit dessa fungera som ett farmalag åt Salzburggrenen. Nyligen hotade man att satsa på RB Leipzig om RB Salzburg inte tar sig in i Champions League i år. Det här visar tydligt hur lättvindigt man tar på centrala supporterideal som lojalitet och klubbkärlek.

Precis som många andra redan gjort har Red Bull insett att en blomstrande supporterkultur är en attraktiv egenskap hos ett fotbollslag då det lockar folk och säljer biljetter. Således har man på senare tid försökt få fram en ny supporterkultur i Salzburg, en supporterkultur man kan kontrollera och styra. Den går rakt emot de tankar om en levande supporterkultur som vi förespråkar, där vi supportrar själva väljer våra uttrycksformer för vår kärlek. Istället söker man något annat vilket alla som var nere i Salzburg fick se prov på. Med klappor, lasershower och en hemmaklack som skanderade ”Red Bull” visade man hur den nya, genomkommersialiserade, läktarkulturen kan komma att se ut. Det är något vi aldrig vill se i Malmö.

Red Bull har inget intresse av folks kärlek eller passion till sin klubb. Man strävar efter att göra fotbollen och dess supportrar till en vara. För dem är det inte viktigt att supportrarna känner sig som en del utav klubben, utan allt handlar om att exploatera sitt varumärke för att tjäna pengar.
Vi kommer aldrig acceptera att externa krafter försöker profitera på vår kärlek till vår klubb och idrott. Därför kommer vi alltid kämpa för ett bevarande av 51 % -regeln, för att säkerställa att vi som medlemmar har ett inflytande och kan kontrollera hur vår klubb sköts.

Vi möter ett företag som ser sina anhängare som konsumenter. Vi möter allt det som Malmö FF inte är. Tradition, passion och historia kontra lasershower, klappor och "kärlek" till ett varumärke.

Red Bull Salzburg är det smutsigaste som finns inom fotbollsvärlden. Låt oss visa vad vi tycker om dem imorgon genom att smäda dem från läktarhåll och köra över dem på planen. Tillsammans visar vi än en gång vilka vi är, för att sedan på allvar återigen äntra den fotbollseuropeiska storscenen.

Vi vill även rikta en solidaritetshälsning till alla SV Austria Salzburgs supportrar som kämpar för att bygga upp sin förening igen.

För den vackra och passionerade fotbollen, mot Red Bull Salzburgs dårskap och för Malmö FF!

Supras Malmö 2003

Senaste inläggen

  • FOOTBALL FOR MILLIONS OF FANS - NOT FOR BILLIONS OF EUROS!
    12 mars, 2024
  • Stoppa polisens repression och övervåld!
    5 september, 2023
  • Nej till VAR i svensk fotboll!
    3 juli, 2023
  • Kommuniké angående säsongen 2022 och framtiden
    4 november, 2022
  • För en aktiv läktarkultur - Nej till supporterfientliga avsparkstider!
    10 mars, 2022
Fler inlägg

Copyright © Supras Malmö 2025 · info@suprasmalmo.se