Kommuniké angående säsongen 2022 och framtiden
Säsongen 2022 har varit ett stort misslyckande för Malmö FF. Det går att lyfta fram guldet i Svenska Cupen som ett positivt inslag men det minnet solkas snabbt ner av prestationerna vi har sett i Europa och framför allt i Allsvenskan. Samtidigt har vi hört klubbrepresentanter tala om ett lyckat Europaäventyr och lyft fram cupguldet samt ekonomiskt fina resultat i media. Det här är oroväckande och förvånande. Rimligtvis borde man haft en hård självkritisk ställning såväl internt som utåt. Den inhemska ligan ska ha högsta prioritet och att inte ens nå en Europaplats är underkänt. I Europa åkte vi först ut mot ett litauiskt motstånd för att sedan bli överkörda i Europa Leagues gruppspel. Även det en usel prestation. Av allt att döma tycks föreningen tagit kliv bakåt, trots att vi fått ett rejält ekonomiskt lyft till följd av föregående års prestationer. Hur det är möjligt att bli sämre när man får bättre förutsättningar är en fråga som ansvariga i föreningen måste ställas till svars för.
Det sportsliga resultatet faller inom ansvarsområdet för den sportsliga organisationen och är något som måste göras betydligt bättre inför nästa säsong. Det är uppenbart att vi behöver bygga om truppen och framför allt hitta en tränare som fungerar. Men vem är ansvarig för att vi hamnat här? Ett problem inom föreningen är bristen på ansvarstagande. Vi ser sällan någon som kliver fram och tar på sig ansvar när det går dåligt. Att ha en sportchef, en sportdirektör och en styrelse som stundtals lägger sig i den sportsliga verksamheten tycks inte vara rätt väg att gå. Ansvarsfördelningen är oklar och vem som egentligen bär skulden för misslyckandet är svårt att konkretisera, i synnerhet när transparensen utåt är obefintlig. Det här är ingen hållbar modell.
Bristande kompetens
Vi har fortfarande många frågetecken kring om Anders Pålsson är rätt man för att leda Malmö FF, farhågor som började växa fram redan i samband med konflikten mellan styrelse och medlemmarna kring förslaget om sammanslagning med LB07. En sådan prestigeförlust hade fått många att lämna sitt uppdrag. När Pålsson gått ut i tidningar och sagt att han hellre köper in ett par bra allsvenska spelare i stället för stjärnspelare så undrar vi om han vet vilken klubb han egentligen basar över. Det väcker även funderingar kring vilket inflytande styrelsen egentligen har över den sportsliga verksamheten. Med tanke på styrelsens nuvarande sammansättning så ser vi det som önskvärt att den ska ha så lite som möjligt med det sportsliga att göra.
Det är nämligen så att styrelsen tycks svämma över av kompetens när det gäller att driva ett företag men Malmö FF är en fotbollsförening och inget företag. Det tillkommer nya parametrar att ta hänsyn till i en förening, vilket skiljer sig åt från ett företag. För det första har Malmö FF en stor supporterskara som är just supportrar och medlemmar, inte konsumenter. Det resulterar i en helt annan kravbild där de sportsliga resultaten står i första hand, snarare än de ekonomiska. Inom fotbollen är det även viktigt att bevara olika symboliska värden. Med det här i åtanke så tycks nuvarande styrelse sakna vissa kompetenser som krävs för att ta MFF framåt. För det första saknas fotbollskompetens, att förstå sporten och hur man ska göra för att nå framgång. Därför har man ingen anledning att lägga sig i sportsliga beslut. För det andra verkar man sakna en grundläggande förståelse av dagens supportrar och läktarkulturen. Här behövs förändring. Malmö FF behöver hitta tillbaka till rötterna.
Vi känner en stark oro över att supportrar ses som kunder och att MFF ses som en produkt som ska säljas. Det kan vara en utveckling som går att härleda till en global kommersialisering av fotbollen. Genom att försöka härma Europas största klubbar försöker man hänga med i utvecklingen. Men det här är inte rätt väg att gå. Svensk fotboll har ett par saker som resten av Europa blickar med avund mot. Det stora medlemsinflytandet är en sådan sak, den i hög grad levande läktarkulturen en annan. Att vi ännu inte infört VAR en tredje. I Sverige har vi visat att fotbollen kan vara tillgängliga för alla människor, att vi kan ta hand om våra traditioner och bevara viktiga symboler. Att vi kan värna om vår historia samtidigt som vi uppnår sportsliga framgångar.
En förening, inte ett varumärke
En fotbollsförening behöver inte göras om till ett varumärke som måste säljas. Vi har sett huvudlösa tröjsatsningar där sponsorerna varit mer framträdande än emblemet. Den himmelsblå färgen som vi haft i över hundra år säger sitt och ingen sponsor är viktigare än vårt emblem. Det är även illa genomtänkt att ständigt höja biljettpriset och göra enkelriktade satsningar på ett köpstarkt publiksegment. Malmö är en mångfacetterad stad, Skåne som region likaså. Vi vill vara hela Malmös och hela Skånes lag. I nuläget är det frågan om vi lyckas med det. Det är kärleken till klubben som ska göra att folk söker sig till våra matcher, något som byggs underifrån. Därför ska alla ha möjlighet att gå på match. De turister som fyller ut sätena i de europeiska storligorna, när biljettpriserna höjs, kommer inte komma hit. Den fotbollsturism som idag går till Sverige kommer hit för stämningen.
Samtidigt som vi vill bevara det som gör Malmö FF till just Malmö FF så har vi stora krav på vårt lag och dessa har ökat det senaste decenniet i takt med att vi byggt upp en ekonomisk position som ingen annan i Sverige är i närheten av. De sportsliga framgångarna måste levereras kontinuerligt och framför allt måste vi kvalificera oss till Europa varje år. Vi har alla förutsättningar för det. Det gör årets fiasko ännu större. Vilka visioner finns egentligen i klubben? Det talas ofta om att vi ska vara ledande i Norden men det har vi ännu inte sett skymten av. Det är dags att sluta snacka och börja leverera. Tiden för tomma floskler är slut. Nu är det handling och krav som ska stå i fokus.
Därför uppmanar vi MFF:s organisation och styrelse att bjuda in till medlemsmöte och presentera en plan på hur man ska gå vidare och leva upp till den kravbild som finns. I Malmö vinner vi, det är sedan gammalt. Här spelar vi i himmelsblått och är supportrar till vårt lag. Det är dags att visa att ni också har förstått det.
Supras Malmö 2003